CO2-meting volgens 'Scandinavische methode' is geldig

Rechtbank Den Haag: De hoogte van de CO2-uitstoot van een personenauto
staat voor de bpm vast, zodra keuring en registratie van de personenauto
hebben plaatsgevonden.
Een bv had vanuit Duitsland een gebruikte personenauto naar Nederland overgebracht en voor de registratie daarvan in het Nederlandse
kentekenregister op aangifte bpm voldaan. De auto was gebouwd in Duitsland voor de Canadese markt, naar Canada geëxporteerd en later weer
geïmporteerd in Duitsland. De auto was vervolgens in Duitsland gekeurd en geregistreerd. Het Duitse kentekenbewijs vermeldde een C02-uitstoot op basis van de 'Scandinavische rekenmethode' van 236 gr/km. De RDW nam bij de keuring voor de Nederlandse markt deze C02-
uitstoot over. Bij de aangifte bpm ging de bv ook van deze C02-uitstoot van 236 gr/km uit. Vervolgens maakte de bv bezwaar tegen de voldoening op aangifte, omdat de C02-uitstoot volgens een andere rekenmethode diende te worden verlaagd naar 149 gr/km. Bij de uitspraak op bezwaar handhaafde de inspecteur de C02-uitstoot op 236 gr/km. In geschil was de hoogte van de C02-uitstoot. De rechtbank oordeelde dat door de keuring en registratie van de auto in Duitsland de hoogte van de C02-uitstoot een vaststaand feit was geworden. Het beroep was ongegrond.
Bron: Rechtbank Den Haag, 24 september 2020,
ECLI:NL:RBDHA:2020:10884
 
 

Admarcon BV
Herenweg 29-O
2105 MB Heemstede

Postbus 432
2100 AK Heemstede

Telefoon 023 - 529 38 36
E-mail: info@admarcon.nl

Routebeschrijving
 
© Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing