Kansen keren in retail

De detailhandel klimt langzaam uit zijn dal. Het herstel is broos, maar zal doorzetten, zo is de overtuiging van retailspecialist Paul Moers. Hij beschrijft dat in zijn nieuwe boek Werk aan de winkel 3.0. De verwachting dat er in Nederland 30.000 winkels zullen verdwijnen, veegt de expert van tafel. Dat verdwijnen van winkels, en daarmee de spookbeelden van halflege winkelstraten, gaat enorm meevallen. Er gaan helemaal geen 30.000 winkels verdwijnen.

Drie jaar geleden werd de stelling geponeerd dat binnen vier jaar een op de drie winkels zou verdwijnen. De realiteit is dat in de detailhandel in ruim 2,5 jaar tijd 2581 winkels zijn verdwenen, aldus de retailspecialist. Kijken we naar de afgelopen tien jaar, dan zien we dat bij elkaar circa 5000 winkels in de detailhandel uit de voorraad zijn gegaan: 5% in tien jaar. Dat is een gemiddelde van 500 per jaar. Dat staat ver van het voorspelde aantal.

Het herstel in de branche is duurzaam, zo denkt Moers. De verwachting is dat dit jaar in het teken zal staan van herstel. Maar de nog steeds groeiende leegstand in onze winkelstraten wordt nog geen halt toegeroepen. Dit jaar zullen naar verwachting 1000 verkooppunten leeg komen te staan. Ik ga ervan uit dat tot 2025 op jaarbasis gemiddeld 1% van de verkooppunten in de detailhandel en dienstverlening zal verdwijnen. Als we die trend extrapoleren naar 2025, dan blijven er over tien jaar in totaal 88.000 verkooppunten over.

Toch is het niet zo dat winkels vanaf nu als vanzelfsprekend kunnen overleven. Om het verdwijnen van de Schoenenreus zal niemand rouwen. Alle brandhout gaat weg. Wat we overhouden zijn de winkels waar het fijn is om te verblijven. Het einde van de winkels is niet in zicht. Echt niet. We willen elkaar ontmoeten. Dat blijft. We zijn sociale dieren. Wat we als mensen nodig hebben, zijn ontmoetingsplekken.

De retailsector heeft het succes voor een deel in eigen hand. De zwaarste klappen gaan vallen in non-food, vooral elektronica en kleding zullen bij bosjes verdwijnen. Maar ook woonwinkels krijgen het steeds moeilijker. Verder moeten kleine bouwmarkten en kleine tuincentra zich zorgen maken. Ook het aantal supermarkten krimpt.

De positieve signalen overheersen weer. Steeds meer internetbedrijven zullen fysieke winkels gaan openen, voorspelt de retailgoeroe. Niet alleen grote partijen, ook kleine webwinkeliers hebben behoefte aan een of meer fysieke locaties in binnensteden. De bevolking groeit de komende jaren nog licht en de economie trekt aan. Dat geeft weer speelruimte voor retailers en winkelcentra.

Achterover leunen kan absoluut niet. Bij de winkels die resteren zal hoe dan ook onderlinge hyperconcurrentie ontstaan. Dit fenomeen treft de supermarkten al jaren. Deze hanteren steeds meer het prijswapen om de consument gunstig te stemmen. Bijna 20% van wat in een supermarkt wordt verkocht, bestaat uit producten in de aanbieding. Alleen de beste en meest vernieuwende formats blijven overeind.

Over variatie en nieuwe concepten van het Nederlandse winkelaanbod maakt Moers zich weinig zorgen. We zeggen hier wel eens dat de Nederlandse winkelstraten zo op elkaar lijken. Maar dat valt reuze mee. Het is niet zo dat winkelketens de binnensteden domineren. In Amsterdam maakt een kwart van de winkels onderdeel uit van een keten; in Rotterdam 22% en Den Haag en Utrecht 20%. Amsterdam, de kraamkamer van nieuwe winkelconcepten, loopt daarbij achter. Daar regeert volgens Moers bureaucratie.

Bron: DFT 14-07-2015

Admarcon
Herenweg 29-O
2105 MB Heemstede

Postbus 432
2100 AK Heemstede

Telefoon 023 - 529 38 36
Telefax 023 - 529 59 37
E-mail: info@admarcon.nl

Routebeschrijving
 
© Alle rechten voorbehouden.
Ehio Media content marketing